dilluns, 18 de gener del 2016

Seminari de Francès Programació curs 2015-2016. 3r d'ESO

Curs 3r d’ESO

Optativa Francès Segona Llengua Estrangera
Primer Quatrimestre  (2 hores per setmana)

Material

Llibre de text: Autors varis: Essentiel et plus 1.
 Méthode de français et cahier d’exercices. Santillana. I Essentiel et plus 1. Méthode de français.
Llibre de lectura: Llibre de lectura adaptat al nivell dels alumnes en préstec del fons de la biblioteca del seminari.
Material informàtic: Utilització de programes informàtics i aplicacions per a l’aprenentatge de la llengua, en especial Thinglink i Genially.
Material audiovisual: Pel·lícules franceses en VO i subtitulades. Treball a classe sobre les pel·lícules.

Metodologia: Es privilegiarà l’approche actionnel, incentivant l’aprenantatge per l’acció així com l’aprenantatge cooperatiu. Aquest enfocament es concretarà en diversos projectes que tenen per objectiu que l’alumne utilitzi el francès per a fer diverses activitats. Són activitats que, en la mesura del possible, tenen repercussió en el món real.

Centre d’interès: Trobada amb el collège Iqbal Masih, de Saint Denis (França).

Professora: Noemí Salas Suades


Continguts

Mòdul 5
Tipologia dels textos
Diàlegs
Cartes restaurants
Presentacions
Descripcions
Còmics
Transcripcions de diàlegs
Joc de lògica
Rètols de la vida quotidiana
Funcions
Proposar i demanar un esmorzar
Protestar
Presentar els membres de la família
Descriure a algú
Situar en l’espai
Precisar el moment del dia
Dir l’hora
Explicar les activitats del dia
Lèxic
L’esmorzar
El menjar
Els restaurants i els bars
Els membres de la família
Vestits i accessoris
Els moments del dia
Les activitats quotidianes
Gramàtica
Frases interrogatives
Descripció de persones
L’expressió de l’hora
Articles partitius
La negació amb els articles partitius
Verb prendre al present
Verbs pronominals al present
Adjectius irregulars (gènere i nombre)
Preposicions de lloc
Civilització
Costums culturals, lingüístiques i alimentaries  a França.
L’alimentació i la salut
Les famílies
La solidaritat
L’Àfrica francòfona

Mòdul 6
Tipologia dels textos
Informacions i opinions sobre el temps i les estacions
Cançons
Converses sobre les vacances
Enquesta
Textos de comprensió orals
Transcripció de textos orals
Tests
Jocs
Postals
 Funcions

Parlar de les activitats

Informar-se sobre les activitats que fa una altra persona
Parlar del temps meteorològic
Explicar les sensacions en funció del temps
Comentar i explicar les vacances a l’oral i a l’escrit.
Lèxic

Estacions de l’any

Sensacions físiques
El temps meteorològic
Adverbis i expressions de temps
Expressions per començar i acabar una postal
Vocabulari dels llocs
Gramàtica

Aller à + lieu

Il fait...
Pour+ pronom personnel
C’est+ jour de la semaine
L’expressió de la finalitat
El verb aller en present

Articles contractés

Pronoms personals tònics
Present, passat i futur (reconeixement)
Civilització
Diferents costums dels països d’Europa
Les postals


Procediments i pràctica de competències.
El treball cooperatiu serà una constant durant el curs. Per tal de donar continuïtat als grups, a principi de curs es proposa l’activitat “On fait des équipes!”, que implica recerca d’informació, cultura francesa i cooperació, per tal de crear uns grups estables  que seran la base del nostre treball.

Així mateix, s’incentivarà la competència digital a través de la utilització d’aplicacions específiques com Thinglink i Genially.

La trobada amb el collège Iqbal Masih vehicularà tot el treball de competències, culminant en l’elaboració de murals interactius per tal de proposar itineraris als alumnes de Saint Denis les activitats a fer quan vinguin a Barcelona. Els alumnes francesos rebran aquests murals i n’acceptaran, o no, les propostes. D’aquesta manera, els alumnes assimilaran que el francès serveix per a FER accions que tenen repercussió en el món real.

A l’inici del curs, l’alumnat haurà de prendre consciència, en cada una de les activitats, dels diferents procediments per a un correcte desenvolupament de les quatre destreses, i entrenar-s’hi. Per al professor, és un moment bo per establir les normes de comunicació amb el grup i dins l’aula, per conèixer el seu grup i establir una avaluació inicial.
Treballarem a partir d'un centre d'interès, sigui text, diàleg o imatge utilitzant les quatre destreses fonamentals: escoltar, llegir, parlar i escriure. Identificarem les característiques que diferencien el codi oral i l’escrit. Planificarem la transmissió d’informació essencial a altres persones en relació als temes treballats a classe; prendrem apunts i els estructurarem.
Els treballs seran en parella, i en grup, tant a nivell oral com escrit. Això desenvoluparà el sentit de cooperació entre els alumnes i els farà conscients de l'aprenentatge amb un altre company, enlloc de dependre totalment del professor.
Treballarem la gramàtica amb un enfocament inductiu basat en el reconeixement de similituds amb la pròpia llengua. Els alumnes s'acostumaran a deduir la norma a partir d'uns exemples concrets. Aleshores, veuran la gramàtica com una xarxa d'estructures que dóna cos a la llengua i en facilita l'ús pràctic.
El treball individual i creatiu dels alumnes és especialment emfatitzat en els projectes. Hauran d'elaborar petits texts i diàlegs sobre fets quotidians o imaginaris per tal de demostrar la seva competència comunicativa.

Comprensió oral
- Capacitat d’entendre una conversa sobre fets de la vida quotidiana
 - Capacitat de preguntar, de respondre, d’explicar fets de la vida pròpia i dels altres i també d’utilitzar el francès a classe.
- Reconeixement de la importància de les entonacions i dels fonemes.
- Comprendre la professora quan parla francès a classe, especialment quan dóna les consignes de les activitats.
Comprensió escrita
- Preguntes sobre el contingut d’un text, d’un document, d’una informació escrita.
- Coneixements adquirits en relació a fets comunicatius, lèxics, gramaticals i capacitat d’elaborar diàlegs o petits textos amb una determinada fita comunicativa.
- Relacionar la informació amb les imatges que l’acompanyen i la disposició de la pàgina i els paràgrafs.
Expressió oral
- Capacitat de preguntar, de respondre, d’explicar fets de la vida pròpia i dels altres i també d’utilitzar el francès a classe.
- Reproducció i memorització de models.
- Reconstrucció de models.
- Creació o invenció de petits diàlegs, a partir de la introducció de variacions en els models.
- Participació activa en les diferents activitats comunicatives.
- Utilització del francès en les activitats de classe.
- Cantar cançons i escenificacions de jocs verbals.
Expressió escrita
- Reconstrucció de petits diàlegs treballats oralment.
- Còpia de petits textos en el quadern.
- Creació de petits textos.
- Reflexió sobre la llengua i sobre l’aprenentatge propi.


Actituds, valors i normes.
-         Iniciar-se en el gust per l’aprenentatge de la llengua estrangera, generant una actitud positiva envers la llengua nova.
-         Interioritzar que el francès és una llengua que ens serveix per a FER coses i que aquestes coses que tenen repercussió en el món real.
- Apreciar el valor de la comunicació en general i en particular de la comunicació en llengua estrangera i gaudir-ne.
- Valorar i respectar les diferències que es troben en una altra cultura.
- Respectar les normes negociades a classe.
- Col·laborar amb el grup i respectar el treball de grup.
- Reforçar l’autoestima i la confiança de l’alumne en sí mateix.

Coordinacions amb altres Seminaris.
- Elaboració de criteris per a l’avaluació amb el Seminari d’anglès, llengua castellana i llengua catalana.
- Intercanvis d’opinions sobre el progrés d’alumnes que cursen dues llengües estrangeres. (Seminari d’Anglès)
- Col·laboració en les sortides.
- Acords sobre gestió de l’aula d’Aprenentatge d’Idiomes i les adquisicions del Departament. (Seminari d’anglès)


Criteris d’avaluació
Es farà com a mínim dos exàmens escrits al final de cada dossier. Els alumnes hauran de realitzar també diversos projectes relacionats amb els temes treballats. Es tindrà en compte també altres aspectes com la feina feta a classe i a casa, l’actitud envers la matèria, la participació a classe amb el següent percentatge:
70% Comprensió oral. Exàmens. Lectures. Treballs fets a casa i a classe (projectes).
30% Bon comportament a classe. Participació activa a classe. Treball i constància. Respecte envers els altres. Cura del material. Puntualitat i assistència a classe.





















































Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada